You are here

EXPERIMENTAL ANIMAL CARE CENTER

The Experimental Animal Care Center is located in the college of Pharmacy and offers animal testing required for the research and teaching for the university faculties, research and educational institutions, government and other universities around the Kingdom of Saudi Arabia.

Research Center also supported numbers of research for faculty members and researchers and graduate students. This support was in a form of providing laboratory animals with its necessary equipments such as cages, which represents a vital part for their research.

The Centers technician teaches technical services and scientific tests such as: how to withdraw required samples, preparations before testing and how to follow-up animals under testing.

مميزات وجود مركز العناية بحيوانات التجارب داخل مباني الكلية

قرب المركز ووجوده داخل مباني الكلية له إيجابيات منها:

(1) أصبحت الحيوانات في متناول الباحثين والطلاب، حيث يمكنهم الحصول عليها في أي وقت من اليوم الدراسي.

(2) معاينة الباحث للحيوانات عند استلامها من المركز ومطابقتها لمتطلبات البحث من حيث الوزن، الجنس، النوع. وقرب المركز سهّل هذه المهمة.

(3) عندما يكون المركز في منطقة خارج الكلية ويتم نقل الحيوانات وهذا يعّرض الحيوانات لعوامل إجهاد (stress) وتغيرات نتيجة النقل وهذا ربما يؤثر على مخرجات البحوث والدراسات، وقرب المركز قلّل من هذا التأثير السلبي.

نبذة تاريخية عن مصادر الحيوانات

سابقاً كان يتم استيراد الحيوانات من الخارج مرتين خلال العام من ألمانيا، حيث تحضر أمهات الحيوانات ويتم تكاثرها بالمركز. كما يتم استيراد الأقفاص والمعدات اللازمة لها، والآن أصبح يتم تأمين هذه الحيوانات لكل كليات الجامعة من مركز العناية بحيوانات التجارب بالكلية سواءً للدراسة أو الأبحاث.

وبالنظر لتكلفة استيراد هذه الحيوانات من الخارج ومكانة أسعارها العالمية مضافاً لذلك أجور شحنها وأقفاص الشحن وتكلفة التطعيمات والشهادات الصحية المرافقة لها.. فإن المركز يحتاج إلى عدد ثلاثين رحلة لاستيراد هذه الحيوانات من الخارج، مما يعني تكلفة عالية جداً مع مقارنة أن توفرها بالمركز يسهّل مهمة تخطيط الأبحاث والدراسة حيث تكون الحيوانات في متناول الباحثين.

الحيوانات التي يقوم المركز بتوفيرها

Rats

White Albino Wistar rats

Sprague Dawley rat

Black Hooded rats (Black & white colored)

Spontaneous hypertensive rat

Mice

Swiss mice

BALB/c mice

C57 Black (C57BL) mice

CBA mice

Rabbits

New Zealand white Rabbit

Chinchilla Rabbits (Gray – colored )

Guinea pig

White albino Guinea pig

Tri-colored Guinea pig

Hamsters

Syrian hamsters

Chinese Hamster

Dogs

Beagle dog

(adult and puppies)